Antal varer der matcher den nuværende søgning: 2866
Avanceret søgningSøg f.eks. på proptype, dyrkningsmetode eller serveringsforslag.

Peters Klumme - De gamle dyder

Klumme af: Peter Møller Andersen, Indkøbschef, DIP WSET

Da jeg begyndte i vinbranchen for snart 20 år siden, var udgangspunktet altid Bordeaux. Lidt over 70% af den vin, som vi importerede i H.J. Hansen, kom fra Frankrig, og heraf kom langt den overvejende del fra vores leverandører i Bordeaux.
Som vininteresseret var udgangspunktet også helt naturligt Bordeaux. Vi kunne vores 1855 klassifikation, som var den tysk grammatik, og selv om det kun sjældent var tilfældet, kommenterede vi distriktets største vine som om, at vi faktisk også havde smagt dem.

Det var derfor med samme udgangspunkt, at jeg for nogle uger siden drog til København for at undervise en håndfuld studerende fra den engelske WSET uddannelse.
Emnet var Bordeaux, og min forventning var, at de havde kendskab til fordelingen af druesorterne, jordbunden og distriktets farverige historie, så vi efter en kort introduktion kunne gå direkte videre til det lidt tungere stof.
Jeg blev hurtigt klogere, for jeg var kun lige nået til fordelingen af de forskellige druesorter, da spørgsmålene begyndte at melde sig i hobetal.

Jeg blev bragt lidt ud af fatning, for på trods af, at vi her havde at gøre med en gruppe mennesker, som havde et indgående kendskab til vin, havde de en yderst begrænset viden om, hvad jeg stadig ser som arnestedet for forståelsen af klassiske vine.

Til gengæld vidste de en masse andet og kunne tale indgående om vinlovgivningen i Østrig, klimazoner i Australien og traditionelle druesorter i Chile. De kunne skelne deres Dolcetto fra deres Barbera og deres Barbera fra deres Nebbiolo.
Langsomt gik det op for mig, at vi her havde at gøre med en generation af vininteresserede, der ville se stort på, om der stod Bourgogne eller Magret River på flasken. Bare der var tale om en god Chardonnay!
De kunne ikke se idéen i at konkurrere med kineserne og amerikanerne om deres Margaux, men ville meget hellere finde en spændende flaske hos en lille ukendt producent i Chinon. Så pludselig fattede jeg håb igen, for nok blev vi ikke tids nok færdige med undervisningen til, at jeg kunne nå mit tog tilbage til Odense, men til gengæld kom jeg som indkøber til at arbejde med en generation af forbrugere, som udelukkende bedømmer en vin ud fra, hvad de opfatter som værende dens sande kvalitet. De vil lynhurtigt gennemskue, at Barolo til 100 kr. er et ualmindeligt dårligt køb, og at Amaronen til 80 kr. vil være bedre tjent med at være en Ripasso. De vil inspireres og går igen, hvis manden bag disken begynder at tale om skråninger i Pomerol og Silvanerbjerget. De vil hver dag holde mig til ilden som indkøber, og finder jeg ikke den rigtige kvalitet til den rigtige pris, men blot prøver at spise dem af med en berømt kommune, så går de et andet sted hen.
Det er alt, hvad jeg forlanger.

Imens I fylder kurvene i vores butikker med gode flasker fra ukendte områder, vil jeg i mit
stille sind håbe på, at interessen, ligesom priserne på Bordeaux, falder så meget, at jeg for
første gang kan komme til at smage de slotte og årgange, jeg engang talte vidende om.

H.J. Hansen Vin er med Vinspecialisten, et landsdækkende netværk af mere end 50 selvstændige specialvinhandlere, Danmarks førende vinleverandør.













 
 
 
 
 

H.J. Hansen Vin - Vinspecialisten   |   Vestergade 97-101   |   5000 Odense C   |   vin@hjhansen.dk